Ontwerper Kevin Jabou: "Kaelo gaat over mensen en relaties"

 

Het duurde jaren om zijn product te verfijnen en te perfectioneren, maar inmiddels staat het ontwerp van de inbouw-wijnkoeler Kaelo sterker dan ooit én is het ontwerp uitgebreid met een aantal nieuwe varianten. In Nederland telt Kaelo – via DeNardi, die sinds vier jaar het agentschap voor de inbouw-wijnkoeler heeft – inmiddels 50 dealers. “Het potentieel is enorm groot. Iedereen vindt het mooi.”

 

Ruim zeven jaar werkte ont-werper Kevin Jabou, vanuit zijn moeders schuur, aan het ontwerp. Meer dan 300 prototypes werden er gemaakt om de
technologie te perfectioneren. Kevin over het lange proces dat uiteindelijk resulteerde in de Kaelo design inbouw-wijn-koeler: “Het begon destijds met mijn eigen ervaring. Wat je ook drinkt, of het nou bier, wijn of water is, de eerste slok smaakt altijd perfect, maar al snel wordt je drankje lauw en smaakt het minder lekker. ‘Hoe kan het dat we in staat zijn mensen op de maan te zetten, maar dat we het niet voor elkaar krijgen onze drankjes aan tafel koel te houden’ was mijn gedachte. Daar ontstond het idee. Ik ontwierp een tafel met een koeler erin. Dat was tijdens mijn studie design aan de universiteit. Een mooi ontwerp, maar in eerste instantie puur voor mijzelf. Tot iemand vroeg of ik er weleens over nagedacht had mijn design op de markt te brengen. Toen ik besloot daarvoor te gaan, wilde ik ook iets écht moois ont-werpen. Geen emmer met ijs; ik wilde iets bedenken zonder water, wat toch altijd rommel geeft. Een simpel, schoon design. De fles en het moment, meer moest het niet zijn.”
Het werd inbouw-wijnkoeler Kaelo. De naam – uitgesproken als 'kay-lo' – stamt van het Japanse woord 'Kaizen',
dat 'continu verbeteren' betekent. Halo refereert aan
de ronde verlichting, de ring om de Kaelo. “De inbouw-wijnkoeler Kaelo is een sterke aanvulling op een wijnklimaatkast. Kaelo zorgt ervoor dat een fles wijn perfect op temperatuur blijft nadat deze geopend wordt. Omdat Kaelo gebruikt maakt van een droog koelsysteem, wordt de fles niet nat en blijft het etiket mooi.”

“Kaelo is typisch complex simplicity: het ziet er eenvoudig
uit, maar er zit heel veel achter”

Volledig nieuw concept

Vier jaar geleden kwam Jabou in con-tact met Mick en Simon Donker van het Nederlandse DeNardi. “Wij willen werken met bedrijven die dezelfde waarden als wij hanteren. Kaelo gaat over mensen, over samen, relaties. Bij DeNardi voelde ik direct dezelfde werkwijze, het is een perfecte match en we zijn heel blij met de samenwerking. ▶

"Zelfs tijdens de lockdownperiode wegens corona heeft Denardi deuren weten te openen voor Kaelo.”

Vijftig dealers telt Kaelo momenteel in Nederland. “Maar”, zo geeft Mick Donker aan, “het potentieel is veel groter. Kaelo is niet alleen een nieuw merk, het is een volledig nieuw concept. ‘Cool, geweldig, we willen dit’ is vaak de reactie, maar natuurlijk vraagt het tijd om vraag te creëren. Daar zijn we nu volop mee bezig.” De keukenbranche is daarbij de eerste focus, maar er zijn zoveel meer mogelijkheden voor de design inbouwkoeler van Kevin Jabou. Kantoren, de vergadertafel, de bioscoop met een koeler in je stoel, bars, restaurants, premium kledingwinkels, de barbershop, boten. "Het is zoals Kevin zegt: de eerste slok van een drankje is altijd heerlijk, maar je wilt dat ieder glas perfect op temperatuur blijft. Wat dat betreft zijn de mogelijkheden voor Kaelo eindeloos.”

“De fles en het moment, meer moet
het niet zijn”

Complex simplicity

De reacties vanuit de keukenretail zijn veelbelovend. “Iedereen vindt de Kaelo mooi.” Tegelijkertijd is de keukenmarkt pragmatisch, aldus Mick. “‘Wat kost het?’ is standaard de volgende vraag. De Kaelo is geen ijsemmer, we zetten met dit product in op het hogere segment.” Kevin vult aan: “Het ontwikkelen van de technologie voor Kaelo was kostbaar. Een typisch geval van ‘complex simplicity’; er zit heel veel werk in het simpel maken ervan. De techniek, het licht, de bediening. Het ziet er eenvoudig uit, maar er zit heel veel achter.”


Happy moments
“We focussen met Kaelo echt op de ‘social impact'. De koelkast houdt je eten koel, de vaatwasser doet de afwas, de Kaelo houdt je wijn op temperatuur. Heel functioneel, maar dit product heeft daarnaast ook een duidelijk sociaal element. Happy moments

 

creëren, daar gaat het om. Maar ‘happy moments’ verkopen is wat anders dan een praktisch, functioneel element voor de keu-ken aan de man brengen. Het vergt een andere denkwijze. Dat
is een uitdaging, maar het gaat erg goed gelukkig,” geeft Mick Donker aan. Hij vergelijkt het met de kokendwaterkraan; destijds ook een nieuw concept met een lange reis om de markt te ver-overen, maar inmiddels niet meer uit de keuken weg te denken.
In de UK, Kevins’ thuisland, is de Kaelo ondertussen in ruim 320 showrooms te vinden. Jabou: “Mensen hier kennen het, we hoeven meer uit te leggen wat het is. In Nederland merk je dat ook steeds meer. We gaan ook uitrollen in de V.S., Spanje en Italië, een desig-nland, dus daar past het zeker goed. Dat mijn ontwerp nu al op zoveel plekken verkocht wordt, had ik nooit durven bedenken toen ik op de universiteit zat. Ik moet mezelf nog elke dag even knijpen.”


Het volgende level
Dit najaar maakt het ontwerp van Kevin Jabou een volgende stap. Met behulp van voormalig Haier-directeur Dave Yearsley
– sinds 2020 betrokken bij Kaelo en een bron van kennis en erva-ring – wordt het inbouw-koelsysteem naar het volgende level gebracht. Met twee nieuwe stijlen, de Flush en Undermount, en tal van variatiemogelijkheden in de kroon en de kleuren, is er
ook voor de keukenretailer steeds meer mogelijk in het bieden van een passend ontwerp voor iedere klant. “We komen met twee nieuwe temperatuursettings. De originele Kaelo is bedoeld voor witte wijn en alles wat koud moet blijven (tussen de 5 en
12 graden, red.), daar komt een rode wijn versie bij, de Kaelo Plus, die de fles op 12 tot 18 graden houdt. Daarnaast intro-duceren we de ‘Boost modus’, waarmee extra snel de perfecte temperatuur – extra koud – bereikt kan worden. En de kroon,
de ring aan de bovenzijde die standaard in gepolijst of gebor-steld chroom wordt geleverd, kan vanaf nu in andere kleuren besteld worden; gun metal, koper, zwart, RVS en messing. ●

Kaelo Kort
Kaelo is een geïntegreerde wijnkoeloplos-sing en maakt gebruik van een gepatenteerd droogkoelsysteem, waarmee de fles kurk-droog blijft. Naast het koelhouden van een wijnfles is de Kaelo ook ideaal voor een karaf water, frisdrank of elke andere fles. De Kaelo wijnkoeler is in elk vlak oppervlak in te bou-wen, bijvoorbeeld in een keukenblad, bar
of elke denkbare plek waar je je fles binnen handbereik wilt hebben. Ook professioneel is Kaelo in te zetten, denk aan een restaurant, bar, vergaderlocatie of ontvangstruimte. Kaelo is ontworpen om in te bouwen; het enige wat je ziet is de ring aan de bovenkant. Deze zogenoemde 'crown' kan worden geleverd in verschillende kleuren. Door deze ‘kroon’ aan te raken wordt de verlichting bediend. De Kaelo is verkrijgbaar in drie stijlen: de klassieker Curved, Flush, een meer moderne stijl met een vlak profiel of Undermount, de minimalistische uitvoering die volledig wordt verborgen onder het aanrecht en ook kan worden afgesloten. De geïntegreerde ledverlichting van de Kaelo is te veranderen in 27 kleuren. De Kaeolo is ontwor-pen door Kevin Jabou en wordt met de hand gebouwd in de Cotswold werkplaats in U.K.

“We focussen met Kaelo echt op de social impact”

Bericht uit: Oktober 2022 • KIM 19 - Zonvakmedia